MobilePay forbliver gratis for alle danskere

17. november 2014

MobilePay vil også være gratis for forbrugerne efter 2016, hvor der ellers har været planer om en betalingsafgift på 10 øre per transaktion. Danske Banks beslutning skal ses i lyset af ønsket om at udbrede mobilbetaling til endnu flere danskere i de kommende år. Samtidig lancerer banken i dag en stribe MobilePay erhvervspakker. Løsningerne imødekommer virksomhedernes ønske om nye funktioner, der skaber overblik og øger brugervenlighed.

Med knap 1,8 millioner MobilePay brugere og fortsat kraftig vækst i transaktioner og downloads, begynder Danske Bank at kunne øjne to millioner brugere og månedlige overførsler på 1 mia. kr.

Den markante tilslutning fra danskerne er kommet bag på banken, som nu kvitterer ved at gøre alvor af sine overvejelser om at droppe en ellers planlagt betalingsafgift på 10 øre per transaktion, der kunne være trådt i kraft i 2016.

”Vi er overvældede over, at så mange danskere har taget mobilbetaling til sig, siden vi for halvandet år siden lancerede MobilePay. Vi tror, at mobilbetaling vil vokse markant over de kommende år. For at lykkes med det, er det vigtigt, at mobilbetaling fortsætter med at være nemt og billigt at anvende. Derfor sikrer vi nu, at det forbliver gratis for forbrugerne at benytte MobilePay,” siger Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay.

Nye MobilePay butiksløsninger udviklet sammen med kunderne
Samtidig vokser udbredelsen af MobilePay i erhvervslivet. Danske Bank tager derfor i dag et nyt skridt og løfter sin fysiske butiksløsning til næste niveau. Målet er altid at tilbyde erhvervskunderne løsninger med markedets bedste funktionalitet og brugervenlighed .

”Vi fastholder at udvikle MobilePay i tæt dialog med kunderne. Derfor har vi lavet en kvalitativ analyse med deltagelse af flere hundrede virksomheder, som benytter vores butiksløsning. Det er afsættet for i dag at kunne præsentere tre pakker, som dækker kundernes meget forskellige behov,” siger Mark Wraa-Hansen. De tre pakker ser sådan ud:

1) MobilePay Business One: Den eksisterende løsning. Gør det bl.a. muligt for virksomheden let at få overblik over modtagne betalinger samt autosum af dagens omsætning, eksport af salgsdata til virksomhedens økonomisystem, upload af virksomhedens logo, så den optræder på kundens kvittering, samt geolocation, så virksomheden dukker op i privatkundens MobilePay. Løsningen omfatter ét salgssted.

2) MobilePay Business Plus: En ny og forbedret løsning. Udover indholdet i ’One’-pakken giver den adgang til salgsstatistikker, så en erhvervsdrivende i MobilePay Business-modulet f.eks. kan se gennemsnitligt salg pr. forretning, og hvad de enkelte forretninger har omsat for via MobilePay Business. Samtidig rummer den automatisk kontooverførsel. Løsningen omfatter op til 15 salgssteder (telefoner) på samme abonnement.

3) MobilePay Business Pro: Den bedste løsning til større virksomheder. Udover funktionerne i One og Plus, så rummer løsningen også et udvidet transaktionsoverblik. Det betyder, at erhvervskunden på tværs af mange salgssteder nemt kan overskue samtlige mobile betalinger i sin netbank. Løsningen omfatter op til 50 salgssteder (telefoner) på samme abonnement.

”Med de tre løsninger giver vi de erhvervsdrivende flere muligheder og større fleksibilitet. Samtidig lancerer vi et helt nyt selvbetjenings-univers, så erhvervskunden online kan skræddersy sin egen MobilePay løsning på en nem og overskuelig måde,” siger Mark Wraa-Hansen.

Sideløbende med de nye erhvervsløsninger, fortsætter samarbejdet med bl.a. Dansk Supermarked, med henblik på at udvikle en mobil betalingsløsning, der kan fungere hurtigt, effektivt og konkurrencedygtigt ved kassen i større varehuse og butikker.
Samtidig samarbejder Danske Bank med andre store danske virksomheder om MobilePay betalingsløsninger, som offentliggøres indenfor de kommende måneder.

Fakta: Om MobilePay Business
MobilePay Business (MPB) er en betalingsløsning, der gør det nemt for erhvervsdrivende at modtage penge uden at benytte kortterminaler. Løsningen er tilgængelig for alle danske erhvervsdrivende. Det er ikke en forudsætning at være Danske Bank kunde, men den erhvervsdrivende oprettes med en konto. Derpå kan MPB app'en gratis hentes og aktiveres.

MPB findes til IOS og Android, samme løsning til smartphones og tablets. Siden februar er knap 10.000 virksomheder oprettet med adgang til MobilePay Business, hvoraf  ca. 4000 har aktiveret appen, mens 2400 erhvervskunder er begyndt at modtage betaling fra privatkunder i butikkerne.

Fakta: Om MobilePay og betalinger
MobilePay er Danske Banks løsning for nemme mobile betalinger. Løsningen er fortsat i stærk vækst. P.t. benyttes den af knap 1,8 mio. danskere. Forventet årlig aktivitet er p.t. 40 mio. betalinger og 10 mia. kr. i omsætning.

MobilePay er under konstant udvikling og kan i dag bruges på seks hovedområder: Sende penge mellem privatpersoner, betale varer i fysiske butikker, handle på nettet i webshops,  facilitere betaling via andre virksomheders app, gennemføre kommunale betalinger samt håndtere donationer ved indsamlinger.

Hvis du ønsker interviews eller yderligere information:
Peter Kjærgaard, presseafdelingen, Danske Bank, mobil 25 42 42 02

Hovedsæde