Danske Bank sænker priserne på boliglån

Danske Bank sænker fra i dag renten på boliglån. Dermed bliver det muligt for kunder, der har brug for et boliglån udover realkreditlånet, at låne til en variabel rente mellem 4,49 % - 7,49 %. Tidligere lød rentespændet på 6,10 % - 11,10 %.

Prisnedsættelsen er særligt til gavn for førstegangskøbere, der ofte har brug for et boliglån som en del af den samlede finansiering af boligkøbet, mener Mark Wraa-Hansen, chef for privatkunder i Danske Bank i Danmark.

”De seneste år er det blevet sværere, særligt for de unge, at komme ind på boligmarkedet bl.a. på grund af prisstigninger, høj inflation og stigende renter. Ved at sænke renten på vores boliglån, vil vi bidrage til at gøre det økonomisk nemmere at komme ind på boligmarkedet. Det første boligkøb kræver, at man har sparet mindst 5 % op til udbetalingen, mens man typisk kan låne op til 80 % af boligens værdi som realkreditlån. Det er finansieringen derimellem, dvs. de 15 %, som vi nu gør markant billigere,” siger han.

Mark Wraa-Hansen

Chef for privatkunder, Danmark

Kan spare 1.000 kr. om måneden
Den nye rente på boliglån er et tilbud til alle boligejere og boligkøbere – også dem, der ikke er kunde i Danske Bank i dag. De af Danske Banks eksisterende kunder, der har en variabel rente højere end 7,49 % på deres boliglån, får automatisk sat deres rente ned, så den ligger inden for det nye rentespænd.

”Prisnedsættelsen kan få stor økonomisk betydning for vores kunder, der i dag har en variabel rente uden for det nye rentespænd. Eksempelvis vil de kunder, der har et tiårigt lån på 500.000 kr., og som går fra den tidligere højeste rente på 11,10 % til en ny variabel rente på 7,49 %, spare omkring 1.000 kr. før skat hver eneste måned i den tiårige periode,” siger Mark Wraa-Hansen.

Ny kunderundersøgelse

Fire ud af ti i alderen 25-45 år drømmer om at købe bolig

Halvdelen anser de høje renter som en faktor, der kan forhindre dem i at købe bolig i år

Særligt konkurrencedygtige på boligfinansiering

En ny kundeundersøgelse fra Danske Bank viser, at fire ud af ti i alderen 25-45 år drømmer om at købe bolig. Halvdelen af de adspurgte svarer i undersøgelsen, at de anser høje renter som en faktor, der kan forhindre dem i at købe bolig i år.

De nye, lavere renter på boliglån i Danske Bank er i tråd med bankens strategi om vækst og ønsket om at stå endnu stærkere over for både eksisterende kunder og potentielle kunder på boligmarkedet.

Senest har Danske Bank derfor også sænket rentespændet for andelsboliglån, hvilket har medført, at Danske Bank er kåret som bedst i test af Forbrugerrådet Tænk.

Boligkøb er ifølge Kamilla Hammerich Skytte, adm. direktør i Danske Banks realkreditinstitut, Realkredit Danmark, for de fleste den største økonomiske beslutning, man kommer til at træffe i sit liv. Derfor er pris og valg af låntyper også meget vigtige for kundernes økonomiske fremtid

”Vores nye, attraktive priser er et eksempel på, at vi i Danske Bank-koncernen herunder Realkredit Danmark ønsker at være endnu mere konkurrencedygtige ved at udnytte vores styrker på tværs af bank og realkredit. Sidste år sænkede vi i Realkredit Danmark bidragstillægget på realkreditlån med afdragsfrihed ved belåning over 60 % af boligens værdi, hvilket også særligt kommer førstegangskøbere til gavn, hvis de benytter afdragsfrihed som en del af deres boligfinansiering,” siger Kamilla Hammerich Skytte.

Kontakt

Journalister er velkomne til at kontakte os på vores pressetelefon +45 45 14 14 00.