Content is loading

Suomi alittaa euromaiden korot selvästi

Ennätysalhainen korkotaso jatkuu odotettua pidempään ja euriborkorot pysyvät alle yhdessä prosentissa vielä ensi vuonna, uskoo Sampo Pankin johtava neuvonantaja Lauri Uotila. Suomi voittaa tällä hetkellä ylivoimaisesti muut euroalueet, kun vertaillaan missä maassa ovat halvimmat asuntolainat. Euroalueella uusien asuntolainojen keskikorko on 2,94%, kun Suomessa se oli 1,72%.

Uusien asuntolainojen korot ovat painuneet alemmaksi kuin koskaan. Suomessa uusia vaihtuvakorkoisia asuntolainoja myönnettiin elokuussa keskimäärin 1,7 prosentin korolla. Koko euroalueen vastaava korkotaso oli Suomen Pankin tilaston mukaan yli 2,9 prosenttia. Toiseksi edullisimmat asuntolainat ovat Virossa, 2,55%.

”Esimerkiksi Saksassa ja Hollannissa, jotka ovat Suomen tapaan AAA-luottoluokituksen maita ja joissa esimerkiksi valtionvelan korot ovat Euroopan matalimpia, voisi olettaa asuntolainakorkojen olevan linjassa Suomen kanssa. Näissä maissa uusia vaihtuvakorkoisia asuntolainoja myönnettiin kuitenkin selvästi yli kolmen prosentin korolla”, Lauri Uotila toteaa. Syyksi hän arvelee Suomessa vallitsevaa erittäin tiukkaa hintakilpailua pankkialalla.

Kun mitataan koko asuntolainakannan keskikorkoa, Saksassa ja Hollannissa maksetaan tuntuvasti yli neljän prosentin korkoja, kun Suomessa vastaavasti jäädään selvästi alle kahden prosentin.

Uusien asuntolainojen korkoja Euroopassa elokuu/2012

Maa

Kokonaiskorko keskimäärin
Euroalue2,94
Suomi1,72
Itävalta2,61
Belgia3,42
Saksa3,07
Viro2,55
Espanja3,07
Ranska3,19
Kreikka2,99
Irlanti2,91
Italia3,70
Hollanti3,69
Portugali3,72
Slovenia3,05
Slovakia4,91
Lähde: Suomen Pankki

”Euriborit säilyvät alle yhdessä prosentissa myös ensi vuonna”

Euroopan velkakriisin hillitseminen ja hoitaminen kestävät vielä pitkään, Uotila ennustaa.

”Keskuspankki takaa rahoituksen sekä pitää ohjauskorkonsa ennätysmatalana vielä ensi vuonna, ehkä selvästi pidempäänkin. Täten uskomme euriborkorkojen säilyvät alle yhdessä prosentissa vielä ensi vuoden.”

Pankkien pitkäaikaisen varainhankinnan kustannukset ovat melko korkeat, joten paineet luottomarginaalien kasvattamiseen säilyvät. Silti asiakkaiden kokonaiskorot säilyvät matalina myös ensi vuonna, ja suhteessa inflaatioon ne ovat reaalisesti negatiivisia.

Inflaatio hidastumassa

Suomen kansantalous polkee nyt viime vuoden tasolla, ja ensi vuodellekin kasvunäkymät ovat vaatimattomat.

”Työttömyys kääntyi nousuun elokuussa, mutta ensi vuonna työttömyyden ennustetaan olevan vain hieman nykyistä korkeammalla tasolla. Inflaation ennustamme hidastuvan jonkin verran ensi vuonna”,  Uotila sanoo.

Asuntojen uustuotanto vähentynyt

Kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla rakennusalalla niin asuntojen aloitukset, valmistumiset kuin myönnetyt rakennusluvatkin vähenivät selvästi. Samalla Tilastokeskuksen kuluttajabarometri on kertonut asunnonostoaikomusten pysyneen vakaina.

”Kotitalouksien tulojen ostovoiman ennustetaan säilyvän ensikin vuonna ainakin lähes tämän vuoden ennätystasolla, joten asuntomarkkinoilla riittää kysyntää myös vuonna 2013”, Uotila toteaa.

Kuluvan vuoden tammi-elokuussa vanhojen kerros- ja rivitaloasuntojen keskimääräiset myyntihinnat ovat olleet runsaan prosentin korkeammat kuin vuotta aiemmin. Pääkaupunkiseudun hinnat ovat kohonneet kaksi prosenttia ja muun maan hinnat keskimäärin puoli prosenttia. Omakotitalojen myyntihinnat ovat pääkaupunkiseudulla tämän vuoden alkupuoliskolla alentuneet pari prosenttia ja muualla maassa ne ovat pysyneet ennallaan.

Lisätietoja:
Lauri Uotila, johtava neuvonantaja, Sampo Pankki (15.11.2012 lähtien Danske Bank), puh. 010 546 7714