Content is loading

Suomessa euroalueen halvimmat uudet asuntolainat

Euroalueen kriisi jatkuu, mutta Suomen talous pysyy yhtenä alueen vakaimmista. Asuntomarkkinoilla tilanne jatkuu suhteellisen rauhallisena eikä esimerkiksi asuntolainojen kysyntään odoteta suuria muutoksia. Matalien korkojen aika jatkuu poikkeuksellisen pitkään, mutta samalla kiinteiden korkojen hintataso on painunut jo historiallisen alas.

Optimistisimmat ennusteet arvioivat Suomen talouden kasvavan liki normaalivauhtia, mutta Sampo Pankin ekonomistit muistuttavat talousnäkymien olevan yhä epävarmoja.

– Vaikka Suomen suhdannetila onkin ollut jopa yllättävän hyvä, ei eurokriisiä ole vielä ratkaistu ja vientiteollisuudella on haasteita. Kotitalouksien tilannetta on tukenut työllisyystilanteen kohentuminen; ennustamme työttömyysasteen pysyvän kahdeksan prosentin tienoilla myös tänä sekä ensi vuonna. Suurta draamaa ei asunto- tai työmarkkinoilla luultavasti nähdä tänä vuonna. Asuntomarkkinoihin epävarma taloustilanne saattaa heijastua lähinnä myyntiaikojen pidentymisenä, toteaa Sampo Pankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Suomessa euroalueen halvimmat asuntolainat

Euroopan keskuspankin tuoreiden tilastojen valossa Suomessa saadaan tällä hetkellä nauttia euroalueen alhaisimmista uusien asuntolainojen koroista.

– EKP:n tilastojen mukaan Suomessa uusien asuntolainojen keskikorko on tällä hetkellä 2,31 prosenttia, kun esimerkiksi Saksassa se on 3,4 prosenttia ja koko euroalueen keskiarvonakin 3,69 prosenttia. Kalleimmat uusien asuntolainojen keskikorot ovat Kyproksella, jossa asuntolainan hakija maksaa keskimäärin 5,21 prosenttia.

Lainarahan poikkeuksellisen edullinen hinta tukeekin Kuoppamäen mukaan asuntomarkkinoiden vakautta.

– Asuntolainamarkkinoilla ei ole nähtävissä merkittäviä heilahteluja. Jälleenrahoituksen kallistuessa pankit nostavat marginaaleja kannattavuuden turvaamiseksi, mutta kova kilpailu estää suuret muutokset. Keskeisten viitekorkojen lasku tasoittaa marginaalien nousun, jolloin asiakkaan maksama korkotaso pysyy historiallisen alhaisena.

– Suomalaisten aikomukset hankkia asunto ovat pysyneet vakaina viimeisen puolen vuoden aikana. Myös palkkataso nousee lähitulevaisuudessa ja inflaatio laskee, mikä tukee kuluttajien ostovoimaa. Veromuutokset toki hillitsevät ostovoiman kasvua. Asuntovelalliselle tärkein tekijä on oma työllisyystilanne, mikä turvaa lainanhoitokyvyn.

Korkotaso säilyy matalana

Kuoppamäki ennakoi korkotason laskevan lisää kevään aikana ja pysyvän matalana jopa vuoteen 2013 asti. Esimerkiksi 12 kuukauden euriborin odotetaan pysyvän alle 1,4 prosentissa.

– EKP pitää todennäköisesti ohjauskoron nykyisellä tasolla suhteellisen pitkään, jopa vuoteen 2014 asti. Alhainen ohjauskorko on perusteltu oletus, sillä velkaisimpien eurovaltioiden suuret talousongelmat ovat pitkäkestoisia, eikä harjoitettava rahapolitiikka vaaranna hintavakautta nykyisessä poikkeuksellisessa suhdannetilanteessa.

Kiinteät korot historiallisen alhaisella tasolla

Yleisen korkotason laskun myötä myös kiinteiden korkojen hintataso on alhaisempi kuin koskaan aiemmin.

– Viiden vuoden kiinteä korko on tällä hetkellä lähes yhtä alhaalla kuin 12 kuukauden euribor. Sampo Pankin helmikuussa 2012 myöntämistä uusista asuntolainoista liki 35 prosenttia sidottiinkin kiinteään korkoon, kun esimerkiksi helmikuussa 2010 vastaava luku oli noin 3,6 prosenttia, toteaa Kuoppamäki.

– Vaikka odotamme euriborien pysyvän poikkeuksellisen alhaisina tänä ja ensi vuonna, merkittävää laskua ei enää kannata odottaa. Kun korot aikanaan kääntyvät nousu-uralle, korkojen nousulta suojautuminen kallistuu nopeasti. Monen asuntolainaa pohtivan kannattaa miettiä korkosuojausta jo nyt.

Lisätietoja:
Pasi Kuoppamäki, pääekonomisti Sampo Pankki, puh. 010 546 7715