Content is loading
Siirry sisältöön

Suomalaiset osakkeet yltäneet tuotossa lähes USA:n tasolle viimeisen 5 vuoden aikana – nousun jatkuminen vaatii tulosparannuksia

Suomalaisten pörssiyhtiöiden tulee parantaa tuloksiaan ensi vuonna, jotta kurssinousu jatkuu. Viimeisen viiden vuoden aikana suomalaiset osakkeet ovat tuottaneet lähes yhtä hyvin kuin yhdysvaltalaiset.

Osakemarkkinoiden pitkään jatkunut nousu kaipaa ensi vuonna tuekseen tulosparannuksia, arvioi Danske Bankin salkunhoitaja Patrik Kanerva. Lisäksi muiden positiivista kurssikehitystä tukevien tekijöiden on pysyttävä samalla tasolla.

- Osakkeet ovat nousseet, ja osakeindeksit ovat tehneet uusia ennätyksiä useissa maissa. Myös arvostuskertoimet ovat nousseet viimeisen 10 vuoden keskiarvojen yli. Siksi odotettua parempaa tuloskehitystä tarvitaan jatkossakin, jotta kurssitasot jatkavat nousuaan tai ainakin pysyvät nykyisellä tasollaan, Kanerva sanoo.

Kanerva esitteli Suomi-osakkeiden ensi vuoden näkymiä Danske Bankin suhdannekatsauksen julkistustilaisuudessa. Kanervan mukaan osakkeiden nousua ovat tukeneet keskuspankkien löysä rahapolitiikka, matalat korot ja parantunut talouskehitys.

Talouden ilmiöt kohtelevat suomalaisille tärkeitä aloja nyt eri tavoilla.

- Yritysten tuloskehitysodotuksiin ovat auttaneet euro ja suhteellisen matalat raaka-ainehinnat, jotka ovat tosin nousseet takavuosien kuopasta. Euron viimeaikainen vahvistuminen voi jatkuessaan nousta huoleksi.

Esimerkiksi matalat korot tukevat rakennus- ja kiinteistöyhtiöitä sekä voimakkaasti velkaantuneita yhtiöitä. Matalat korot vaikeuttavat pankkien ja finanssiyhtiöiden liiketoimintaa esimerkiksi korkokatteen kautta. Euron vahvistuminen hyödyttää jalostajia, jotka ostavat raaka-aineensa dollareissa. Vahvasta eurosta taas kärsivät vientiyhtiöt, kuten metsä- ja konepajayhtiöt. Matalista raaka-ainehinnoista hyötyvät esimerkiksi elintarvikeyhtiöt – toisaalta esimerkiksi metallihintojen noustessa investoinnit kaivostoiminoissa kasvavat.

- Investointinäkymien kohentuminen antaa siis tukea euroalueen ja siten myös suomalaisten yhtiöiden tuloskasvuodotuksille vielä jonkin aikaa. Toisaalta jos tuotantokustannukset nousevat ja euro vahvistuu muita valuuttoja vasten, se voi hillitä vientiyhtiöiden näkymiä, Kanerva sanoo.

Suomen tuotot lähes Yhdysvaltojen tasoa

Viimeisen viiden vuoden aikana Suomen osakemarkkina on tarjonnut hyvää tuottoa. Suomalaiset osakkeet ovat voittaneet reilusti eurooppalaiset indeksit ja yltäneet yllättäen lähes Yhdysvaltojen tasolle, kun tuotot muutetaan euroiksi.

- Suomalaisten osakkeiden hyvää tuottoa suhteessa Yhdysvaltoihin selittää osittain euron vahvistuminen suhteessa dollariin. Eurooppalaisten osakkeiden indeksiä on jarruttanut pankkiosakkeiden huono menestys, Kanerva analysoi.

Tänä vuonna suomalaisten osakkeiden tuotto on ollut noin 11 prosenttia ja Euroopan noin 8 prosenttia.

Viiden vuoden tuotto (hintaindeksi ja valuuttakorjattu)

Indeksi

Tuotto-%

OMXHCap