Content is loading

Danske Bank Oyj:n tilinpäätöstiedote 2012

Toimitusjohtaja Johanna Lamminen: Tyydyttävä tulos taantuman puristuksessa

Päättynyt vuosi 2012 oli Euroopan velkakriisin ja historiallisen alhaisen korkotason vuoksi erittäin haastava pankkiliiketoiminnalle. Danske Bank Oyj -konsernin tuloskuntoa taantuman puristuksessa voi silti pitää tyydyttävänä, sillä konsernin voitto ennen veroja kasvoi 6 prosenttia 156,8 miljoonaan euroon.

Tuloksen positiiviseen kehitykseen vaikuttivat ennen kaikkea korkokatteen kasvu ja kustannusten 7 prosentin lasku. Myös asuntoluottojen kysyntä jatkui pirteänä matalan korkotason siivittämänä ja pankin asuntoluottokanta kasvoi 2,8 prosenttia edellisestä vuodesta.

Varauduimme ennakoivasti markkinoiden haasteisiin uudistamalla jo viime vuoden aikana pankin verkostoa ja toimintatapaa. Tämä työ osoittautui kaukoviisaaksi, ja on selvää, että joudumme jatkamaan pankkitoiminnan tehostamista myös kuluvana vuonna. Pankeilta edellytetään nykyistä parempaa kannattavuutta, ja siksi tavoitteenamme on parantaa tulosta sekä sopeuttaa toimintojamme vastaamaan asiakaskäyttäytymisen muutoksia.

Suomalaisena osakeyhtiönä Danske Bank Oyj maksoi viime vuonna tuloksestaan tuloveroa yhteensä 44,2 miljoonaa euroa. Olemme yksi suurimmista veronmaksajista Suomessa.

Danske Bank Oyj:n tilinpäätöstiedote kokonaisuudessaan