Content is loading
Siirry sisältöön

Vapaaehtoiset pankkilaiset auttaneet jo lähes 2000 nuorta rahankäytön hallinnassa

Jo lähes 2000 syrjäytymisvaarassa olevaa nuorta on saanut pankkilaisilta apua oman talouden hallintaan keväällä 2013 käynnistyneessä Taloustaitohankkeessa. Danske Bankin ja kolmen muun suomalaisen liikepankin vapaaehtoiset työntekijät kannustavat hankkeessa talousasioiden kanssa kamppailevia nuoria laittamaan arjen rahankäytön kuntoon ennen kuin ongelmat ehtivät kasaantua. Taloustaitohankkeen suojelijana jatkaa tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Helsingin Diakonissalaitoksen koordinoimassa hankkeessa autetaan työn ja koulutuksen ulkopuolelle jääneitä 16–29 -vuotiaita nuoria. Heidät tavoitetaan erityisnuorisotyön kautta. Tämän kevään aikana nuoria on ollut mukana reilut 400. Mukaan on koulutettu jo yli 250 pankkilaista. Pankkikonserneista ovat mukana Danske Bank, Nordea, OP ja S-Pankki. Pankkien työntekijät käyttävät työaikaansa tukeakseen nuoria jo 15 eri paikkakunnalla. Hanke on Suomessa poikkeuksellisen laaja.

Fiksua rahankäyttöä treenataan ryhmissä

Nuorten ja pankkilaisten tapaamisissa arjen rahankäytön taitoja opetellaan toiminnallisten ryhmätehtävien avulla. Tavoitteena on isojen ongelmien ennaltaehkäiseminen: oman taloudenhallinnan ja luottotietojen menettäminen vaikeuttaa kiinnittymistä yhteiskuntaan.

Tärkeintä antia ovat olleet nuorten arkiset oivallukset. Maksamattoman laskun hinta ja oman kuukausibudjetin menoerien hahmottaminen ovat olleet nuorille tärkeimpiä aiheita.

”En ollut aikaisemmin kelannut, että paljon tulee puolessa vuodessa säästöä pienistä asioista. Kun sen näkee numeroina, niin rohkaisee enemmän säästämään”, kertoo 25-vuotias Simo.

Pankkien vapaaehtoiset antavat ja saavat

Taloustaitohanke kanavoi pankkien henkilöstön osaamisen nuorten hyödyksi. Pankkilaisten ja nuorten kohtaamiset ovat myös rikkoneet pankkien työntekijöiden arkirutiineja ja kehittäneet ammattitaitoa. Pankkilaiset kertovat nyt ymmärtävänsä entistä paremmin nuorten erilaisia elämäntilanteita.

”Oli yllättävää huomata, miten erilaisissa tilanteissa nuoret ovat ja miten vaikeitakin omaan tai kotona olevan perheen talouteen liittyviä asioita heidän ajatuksissaan pyörii. Tuntui hyvältä, että pystyin auttamaan heitä kuuntelemalla ja keskustelemalla talousasioista. Onneksi lähdin mukaan, sillä sain uuden näkökulman elämään”, viime syksynä Kuopiossa Danske Bankin vapaaehtoisena toiminut Sari Uronen kertoo.

Tämän kevään aikana Danske Bankin vapaaehtoiset ovat valmentaneet nuoria Helsingissä, Espoossa, Hyvinkäällä ja Vantaalla.