Content is loading
Gå till huvudinnehåll

Developer Playground tar Open Banking till nästa nivå

Den 14 september lanserar Danske Bank nästa generations Open Banking inom ramen för PSD2 samt en unik plattform Developer Playground. Banken stärker därmed sin position i det nordiska Fintech-ekosystemet

Open Banking är en konsekvens av EU direktivet PSD2 som träder i kraft den 14 september 2019. Syftet med den nya lagstiftningen är att främja ökad konkurrens och säkerställa ett bredare utbud av finansiella tjänster och produkter för privatmarknaden. Det innebär i princip att man som kund kan ge en tredjepartsaktör tillgång till sin bankdata via sk öppna API:er och att man som bank måste dela datan med utvald aktör. Tidigare användes en annan metod, scraping, som nu förbjuds i dess nuvarande form.

Danske Bank tar Open Banking till nästa nivå och erbjuder tre öppna API:er med gemensam accesspunkt till all nordisk bankdata. Samtidigt lanserar banken en unik plattform, Developer Playground, där utvecklare kan testa sina idéer och ta fram prototyper och koncept i en virtuell bankmiljö med tillgång till data utan komplicerade auktoriserings- och autentiseringsflöden. Danske Banks ambition är att utveckla erbjudandet över tid och skapa intressanta samarbeten för att erbjuda marknaden innovativa lösningar.

– Danske Bank har en uttalad strategi att utveckla plattformar för bankens kärnverksamhet i egen regi, såsom District och mobilbanken, och addera lösningar utvecklade genom samarbeten med tredjepartsleverantörer som ex Spiir, för att kunna erbjuda smarta finansiella lösningar som skapar mervärden för kunden. Vi kan konstatera att vi behöver fortsätta utvecklingen med syfte att driva på innovation genom partnerskap, säger Berit Behring, VD Danske Bank Sverige och fortsätter:

– Lanseringen av Danske Banks Developer Playground stärker vår Open Banking strategi, och vår ambition är att Developer Playground ska få samma ledande ställning bland utvecklare som vår plattform The Hub har för de startup-företag som söker finansiering och kompetens. Vi vill stärka det nordiska fintech-ekosystemet för att skapa utrymme för nya digitala produkter och tjänster, avslutar Berit Behring.

Open Banking erbjuder inte bara Fintechs nya möjligheter att skapa finansiella lösningar, utan även etablerade banker. Danske Bank lanserade redan 2018 en sk Aggregator som nu är baserad på PSD2-tekniken som möjliggör för privatkunder att få en fullständig översikt över sina konton i olika banker.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Erman Ojde, Kommunikationsdirektör Danske Bank Sverige
076-721 62 32, anna.erman@danskebank.se

Danske Bank Sverige är en fullservicebank med ett brett utbud av produkter och tjänster inom sparande och placeringar, pension och försäkring, finansiering och betalningar samt riskhantering. Banken ingår i Danske Bank Group, ett börsnoterat aktiebolag på Köpenhamnsbörsen och en av Nordens största finanskoncerner med över 400 kontor i 15 länder. Danske Bank i Sverige har ett 30-tal bankkontor och sex regionala Finanscenter och etablerades i Sverige 1997 i samband med förvärvet av Östgöta Enskilda Bank. För mer information besök danskebank.se, twitter.com/danskebankse, facebook.com/danskebanksverige