Content is loading
Gå till huvudinnehåll

Danske Bank – Årets Folkbildare igen

Danske Bank har återigen blivit Årets Folkbildare 2010 enligt tidningen Privata Affärer. Banken belönas för satsningen på privatekonomisk folkbildning åt ungdomar. Danske banks satsning på privatekonomisk folkbildning började 2008 med lanseringen av Penningborg för barn mellan 5 och 9 år och har fortsatt med satsningen Mind Your Money för unga vuxna i åldern 18 till 27 år, som lanserades i år.

Motiveringen till utmärkelsen lyder helt kort: ”Bankerna som får unga att lära sig sköta sina pengar uppskattas av juryn.” Vid dagens prisutdelning frågade Chefredaktör Per Hammarlund om vilka effekter satsningen givit så långt och bankens nästa steg.

- Satsningen har medfört att fler än 250 000 barn och unga vuxna redan idag använder de webbaserade verktygen för inlärning om privatekonomi, berättar Lars Sjögren vVD Danske Bank i Sverige. Mind Your Money följs av Control Your Money som är ett undervisningsmaterial för mellan- och högstadiet. Det har testats på skolor i Stockholmsområdet och blivit mycket uppskattat, avslutar Lars Sjögren.

- Kunder som förstår sig på privatekonomi kan göra bättre val och ställa andra krav på sin bank. Det gagnar konkurrensen och innovationen i hela finansbranschen och detta är bakgrunden till att Danske Bank gör hela denna satsning,  säger Ulrika Huss, ansvarig för Danske Banks CR-arbete.