Content is loading
Gå till huvudinnehåll

Danske Bank startar digital bootcamp för impact techbolag

Covid19-krisen har redan skördat mängder av företagsoffer och förlorade jobb, inte minst inom startup-communityn. Sverige är långt framme både när det gäller teknik och hållbarhet. Det vill Danske Bank ta vara på och startar därför ett bootcamp-program för ett 30-tal utvalda impact techbolag.

Den 8 maj går startskottet för Danske Banks digital bootcamp där ett 30-tal nordiska impact techbolag kommer att delta. Målet med bootcampen är att stötta unga bolag så att de kan fortsätta växa i en mycket utmanande konjunktur.

- Danske Bank har stort fokus på att stötta både företags- och privatkunder i den Covid19-kris som skapat enorma utmaningar på marknaden. Det en mycket svår situation inte minst för impact techbolag. Min förhoppning är att vi Danske Bank ska kunna bidra med både expertis och ett brett nätverk, säger Johanna Norberg, vd för Danske Bank Sverige.

Programmet vänder sig till impact techbolag och fokuserar på att utveckla affärs- och intäktsmodeller samt att få tillgång till viktiga företagsnätverk och riskkapital. I spåren av Covid-19 är minskad försäljning och problem med kommande finansieringsrundor två stora orosmoln för dessa bolag, vilket också framgår av undersökningar från exempelvis Startup Sweden.

- Sverige har en mycket framskjuten position  både när det gäller teknikutveckling och hållbarhet. Det kan skapa nya arbetstillfällen vilket är helt avgörande för Sveriges framtida tillväxt, i synnerhet när ekonomin bromsat in, säger Johanna Norberg.

Bland de 120 startups som sökt till programmet har ett 30-tal bolag valts ut. Programmet fortsätter sedan för 10 utvalda bolag i olika moduler under en 6 månaders period.

Bootcampen och programmet genomförs i samarbete med Wework Labs och RISE.

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Norberg, vd, Danske Bank Sverige
076-721 34 82, johanna.norberg@danskebank.se