Content is loading
Gå till huvudinnehåll

Danske Bank och nätverket17 inleder samarbete för att stärka kvinnligt entreprenörskap

Danske Bank Sverige och nätverket 17 har idag tecknat ett samarbetsavtal med målet att tillsammans stärka kvinnligt entreprenörskap och få fler kvinnor att starta tillväxtbolag. Sverige behöver ta vara på all innovationskraft - både hos män och kvinnor - för att skapa fler jobb och säkra välfärden.

Idag startas och drivs tillväxtbolag av män vilket betyder att 99 procent av riskkapitalet går till männen. Det är ett stort problem och det är komplext. För att bygga nästa generations tillväxtbolag krävs därför gemensamma insatser från företag, banker, riskkapitalbolag och även politiska initiativ. Genom ett samarbete mellan Danske Bank och nätverket17 vill parterna lyfta framgångsrika kvinnor, inspirera fler att förverkliga sina företagsidéer samt bistå med utveckling och finansiering.

- Jag är väldigt glad över vårt samarbete med nätverket 17 som samlar många drivna och kompetenta kvinnor från en mängd olika branscher. Jag tror verkligen på kraften av samverkan och att dra nytta av varandras styrkor och kompetenser. Fundamentet i vårt samarbete blir att skapa incitament för fler kvinnor så att kvinnor i större utsträckning vågar satsa fullt ut på sin företagsidé, säger Johanna Norberg, vd Danske Bank Sverige.

Danske Bank har gjort en undersökning som visar att kvinnor som driver startups primärt satsar på bolag inom e-handel, dating och utbildning. Men riskkapitalbolagen är primärt intresserade av områden som exempelvis Fintech, hälsa/sjukvård, foodtech, transporter. Enligt Danske Banks undersökning är det extremt få bolag inom dessa områden som är grundade av en kvinna eller ens har en kvinna med i grundarteamen.

- När vi startade 17 var kvinnor som driver tillväxtbolag väldigt osynliga. Genom samarbetet med Danske Bank vill vi gemensamt synliggöra att kvinnor har både förmåga och en drivkraft att bygga tillväxtbolag. Vi är fortfarande få men jag vet att det finns många kvinnor som har idéer och, kunskap för att lyckas. Jag hoppas att få välkomna fler kvinnor till oss i 17 framöver, säger Jessica Löfström, medgrundare och ordförande i nätverket 17.

Samarbetsavtalet mellan Danske Bank och nätverket 17 träder i kraft den 21 februari 2023.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Sundblad, presschef, Danske Bank Sverige
070-644 01 40, anna.sundblad@danskebank.se

Jessica Löfström, ordförande, Nätverket 17
jessica.lofstrom@expanderamera.se

Om nätverket 17
Nätverket 17 är ett nätverk som består av ca 100 bolag som har en kvinna som grundare eller medgrundare och som har en omsättning på 50 miljoner.
Läs mer på 17nätverket.se