Content is loading
Gå till huvudinnehåll

Danske Bank först ut med kvalificerad rådgivning på distans

I bankkrisens tider är den ekonomiska tryggheten hos medborgarna lägre än någonsin och många svenskar är oroliga över sin privatekonomi. Allt fler söker stöd och trygghet, men allt färre vänder sig till sin bank för att få råd. Trovärdigheten för bankernas rådgivning är låg.

– Det är djupt olyckligt att se hur bankernas anseende försämrats. Det är hög tid för bankerna att förbättra kundfokus och leverera tjänster som lever upp till kundernas behov, säger Leif Norburg, vd Danske Bank Sverige.

Danske Bank hoppas nu kunna öka tillgängligheten av bankernas rådgivning genom att vara den första fullservicebanken ut med kvalificerad rådgivning på distans. Genom nya Danske Direkt och vårt kontorsnät kommer kunden att ha tillgång till rådgivning när och där det passar den enskilda kunden bäst.

– Vi vill förflytta rådgivningen hem till kunden istället för att kunden ska behöva komma till oss. Vår spetskompetens ligger inom rådgivningsområdet och det vill vi att fler bankkunder ska få möjlighet att uppleva. Vi vill ge kvalificerad ekonomisk rådgivning på kundens villkor, säger Leif Norburg, vd Danske Bank Sverige.

Samtidigt som trögrörligheten på bankmarknaden är ett faktum tjänar bankerna miljardbelopp på sina avgifter på kreditkort och internettjänster. Danske Direkt kommer att vara ett helt avgiftsfritt alternativ.

– Med lanseringen av Danske Direkt vill vi åter öka konkurrensen i en annars så trög bankvärld.
Genom internetbanken gör kunderna mycket av jobbet själva och ska därför inte behöva betala dyra avgifter för detta, säger Leif Norburg, vd Danske Bank Sverige.

Läs mer om Danske Direkt och de nya kontopaketen