Content is loading
Gå till huvudinnehåll

Danske Bank lanserar nya mobila betaltjänsten Swish

Stockholm den 11 december 2012.

Danske Bank lanserar betaltjänsten Swish, som gör det möjligt för privatpersoner att snabbt, enkelt och säkert skicka pengar till varandra i realtid.

Tjänsten är utvecklad tillsammans med Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna.

Swish ger kunderna möjlighet att koppla ett befintligt bankkonto till sitt mobiltelefonnummer, och sedan kan man skicka pengar till andra privatpersoner direkt i mobilen, i realtid. Med Mobilt BankID som säkerhetslösning är säkerheten hög.

Man ansluter sig enklast via sin internetbank och kopplar ett bankkonto till sitt mobilnummer. Då kan man börja ta emot pengar via mobilen. För att kunna skicka pengar behöver man också ladda ner Swish-appen (”Swish Betalningar”) och ”BankID säkerhetsapp”. Swish-appen kommer att finnas tillgänglig för nedladdning på App Store och Google Play från 12 december.

- För Danske Bank är detta ytterligare ett viktigt steg i utvecklingen av våra banktjänster för mobil och surfplatta. Kundernas krav och beteende förändras mycket snabbt och vi måste ligga i framkant av utvecklingen för att även framöver vara det bästa alternativet för betalningar och andra banktjänster – oavsett när och var kunden vill göra sina ärenden, säger Daniel Wahlström, Head of Channels, Danske Bank i Sverige.

Med Swish gör vi det mycket enklare för folk att skicka pengar till sina vänner eller genomföra köp på till exempel Tradera eller Blocket. Swish är som kontanter, fast bättre.

Läs mer på www.danskebank.se/swish