Aktier går fri af vækstafmatning

Trods udsigt til vækstafmatning i Europa i 1999 i forhold til 1998 venter Den Danske Bank robust indtjeningsfremgang for det danske aktiemarked.

I januarudgaven af bladet "Orientering", konstaterer afdelingsdirektør Torben Vangstrup, Den Danske Bank, at aktiemarkederne kom godt fra start i 1999 med kursstigninger på de fleste aktiebørser. Banken forventer dog ikke, at der i første halvår af 1999 er basis for kursstigninger i samme omfang som i fjor.

Der er udsigt til en vækstafmatning i Europa i 1999 i forhold til 1998, men da de europæiske aktier ikke anses at være så overvurderede som de amerikanske, ventes afmatningen ikke at føre til markante kursfald på de europæiske aktiemarkeder.

"Samlet for de 240 selskaber i Norden som Den Danske Bank analyserer, venter vi et fald i indtjeningsvæksten fra 17 pct. i 1998 til 8 pct. i 1999 for derefter at stige til 15 pct. i år 2000", skriver Torben Vangstrup. Der er dog store forskelle i sammensætningen af indtjeningsvæksten på tværs af lande og sektorer. Det danske aktiemarked ventes at få en robust indtjeningsfremgang på 10 pct. i 1999 efter et fald i indtjeningen på 1 pct. i 1998.

De fleste konjunkturfølsomme selskaber i Norden vil opleve faldende indtjening frem til slutningen af 1999, hvorimod defensive selskaber og vækstaktier vil have en høj indtjeningsfremgang.

"Vi anbefaler investorerne at gennemse deres aktieporteføljer i løbet af foråret og sommeren med henblik på at ændre vægtningen mellem de enkelte sektorer", skriver Torben Vangstrup.