Danske Bank indgår forlig med de franske myndigheder om Estlandsagen

Som meddelt den 7. februar 2019 har Danske Bank været sigtet i Frankrig i forbindelse med en efterforskning af mistanke om hvidvask relateret til visse transaktioner i den nedlukkede portefølje af udenlandske kunder (non-resident-porteføljen) i Danske Banks tidligere filial i Estland i perioden 2007-2014.

Danske Bank har samarbejdet med de franske myndigheder og har nu indgået et forlig med den franske anklagemyndighed, Parquet national financier, hvorved sagen afsluttes ved, at banken accepterer at betale 6,33 mio. euro. Som tidligere meddelt omfattede de koordinerede forlig med de amerikanske og danske myndigheder i december 2022 ikke den franske undersøgelse. Forliget markerer afslutningen på den franske undersøgelse af Danske Bank.

Vi er tilfredse med at kunne indgå forliget med den franske anklagemyndighed og derved afslutte den sidste myndighedsundersøgelse af banken i relation til non-resident-porteføljen i Danske Banks tidligere filial i Estland,” siger Niels Heering, Senior General Counsel i Danske Bank.

Som tidligere meddelt har Danske Bank foretaget en sikkerhedsstillelse på 80 mio. kr. i forbindelsen med sagen, ligesom der tidligere er foretaget hensættelse til de økonomiske konsekvenser af forliget.

Læs det endelige forlig med den franske anklagemyndighed her.

Kontakt

Journalister er velkomne til at kontakte os på vores pressetelefon +45 45 14 14 00.