Klimaforandringer rammer flere boligejere

Danske Bank og Realkredit Danmark øger sit fokus på klimaforandringer. Kunder tilbydes ekspertrådgivning for at fremtidssikre helårsboliger og fritidsboliger mod konsekvenser af klimaforandringer.

Danske Bank udvider partnerskabet med den rådgivende ingeniørvirksomhed OBH, der skal gøre det nemmere for kunderne at komme i gang med at fremtidssikre deres hjem mod de voksende udfordringer med oversvømmelser og store nedbørsmængder. Samtidig udvider Danske Bank og Realkredit Danmark det nuværende lån til energiforbedringer til nu også at omfatte lån til klimatilpasning.

”Når vi ser udviklingen i de senere år med oversvømmelser og voksende nedbør og ikke mindst den udvikling, som eksperter desværre forudser, så er klimaforandringer noget som også ejere af helårshuse og fritidshuse bør forholde sig til,” siger Realkredit Danmarks administrerende direktør Kamilla Hammerich Skytte og fortsætter:

”Der er ingen tvivl om, at klimaforandringer, og de konsekvenser de forventes at få, bliver et stigende fokusområde for Realkredit Danmark og Danske Bank-koncernen i de kommende år. Vi skal ikke male skræmmebilleder. Og der er naturligvis stor forskel på, hvordan klimaforandringer kan ramme. Men med den udvikling, som tegner sig, så er det bare en rigtig god ide, at man som boligejer undersøger, hvilken risiko der er for ens ejendom, og hvad man selv kan gøre for at afbøde konsekvenserne af klimaforandringer.”

Fremtidens klima i Danmark ifølge DMI

Højere temperaturer

Mere regn

Flere ekstreme vejrhændelser

At der er store forandringer og udfordringer på vej understreges af prognoser fra DMI og GEUS – De Nationale Geologiske Undersøgelser.

Fremtidens klima i Danmark vil ifølge DMI betyde højere temperaturer, mere regn og flere ekstreme vejrhændelser.

Den stormflod, der i dag statistisk forekommer hvert 20. år, bliver hen mod århundredeskiftet til en hændelse, der kan ske omtrent hvert andet år. Om vinteren kan mængden af nedbør stige med ca. 12 %, og selvom nedbøren om sommeren ikke nødvendigvis stiger i mængde, så vil den falde kraftigere end tidligere.

Ifølge GEUS – De Nationale Geologiske Undersøgelse betyder stigende årligt nedbør også udsigt til stigende grundvand, som vil øge risikoen for oversvømmelser fra neden.

Lau Bredahl Sørensen

Byggerådgiver, OBH Rådgivende Ingeniører

Boligejere i Danske Bank kan via samarbejdet med OBH’s eksperter fremover få en gratis uforpligtende boligrådgivningssamtale fra OBH vedrørende klimatilpasning, energiløsninger, renoveringsopgaver og optimering af indeklima. Kunderne kan herefter vælge at få et tilbud på en af OBH’s rådgivningspakker med rabat.

”Ved at stille eksperter til rådighed for vores kunder, som giver dem individuel rådgivning om klimatilpasning med udgangspunkt i eget helårshus og fritidshus, tror vi på, at vi kan gøre en forskel for mange boligejere, så deres ejendom bliver bedre sikret og være med til at skabe større tryghed i forhold til den udvikling, vi må forvente og forholde os til,” siger Danske Banks privatkundechef Mark Wraa-Hansen.

”Vandet er det primære problem, uanset om det kommer fra grundvandstigning eller skybrud og stormflod. Her skal man sørge for, at der er tilstrækkelig afledning af regnvand, og man skal have sikret sin kælder og stue mod indtrængende vand. Vi kan hjælpe med at identificere, hvor der er risiko for oversvømmelser og problemer med fugt, og hvor der eventuelt kan opstå problemer fremover. Alle bygninger er forskellige, og det er vigtigt, at man får en løsning, som passer til den situation, man står i,” fortæller Lau Bredahl Sørensen, som er byggerådgiver hos OBH Rådgivende Ingeniører.

Vores mål er at gøre det så enkelt som muligt for kunderne; fra de første overvejelser om energirenovering og klimatilpasning af boligen, til konkret hjælp til planlægning og udførelse af opgaven.

Mark Wraa-Hansen

Chef for privatkunder, Danmark

Danske Bank har siden 2020 haft et partnerskab med den rådgivende ingeniørvirksomhed OBH-gruppen, der skal gøre det meget nemmere for boligejere at komme i gang med energirenovering af boligen.

”På samme måde som i forhold til energirenovering, så oplever vi, at der desværre er en del klimatilpasningsprojekter, der strander på, at boligejerne synes, at det er besværligt at få overblik over, hvad der skal til for at fremtidssikre ejendommen. Vi håber, at mange kunder tager imod tilbuddet om rådgivning fra eksperterne i OBH, som kan gøre vejen fra tanke til handling nemmere i forhold til klimatilpasning. Og i nogle tilfælde måske også betyde, at boligejerne kan få vished om, at deres ejendom ikke umiddelbart er i særlig risiko trods klimaforandringer. Vores mål er at gøre det så enkelt som muligt for kunderne; fra de første overvejelser om energirenovering og klimatilpasning af boligen, til konkret hjælp til planlægning og udførelse af opgaven og endeligt den nødvendige finansiering, ” siger Mark Wraa-Hansen.

Kontakt

Journalister er velkomne til at kontakte os på vores pressetelefon +45 45 14 14 00.