Pengeinstitutter går sammen om betalinger på Internet

Den 21. marts 2000

Pressemeddelelse
Banker og sparekasser går sammen om at udvikle eFaktura. Dermed kan opkrævning og betaling af fakturaer ske elektronisk uden brug af kuverter og indbetalingskort.

En lang række banker og sparekasser vil senest i august kunne tilbyde virksomhederne et fælles internetbaseret opkrævningssystem. Det betyder, at virksomhederne elektronisk kan sende fakturaer og håndtere deres betalinger. De fleste danske pengeinstitutter deltager i samarbejdet om eFaktura, der dermed ventes at blive det nye fælles system for opkrævning og betaling i Danmark.

For både den opkrævende og betalende virksomhed betyder det nye system besparelser og lettelser i deres administration. Virksomheder vil i forbindelse med fakturering kunne spare 15-20 kr. pr. faktura til administration, forsendelsesomkostninger mv., mens besparelsen for debitor skønnes til at være 5-8 kr.

Fordelene består blandt andet i, at brugerne sparer turen på posthuset og i, at der bliver væsentligt færre arbejdsgange samt mindre besvær i forbindelse med håndteringen af fakturaer.

I kraft af at pengeinstitutterne vælger et fælles system, bliver det muligt at integrere erhvervskundernes fakturering med pengeinstitutternes elektroniske systemer. Det gør den kommende eFaktura effektivt og skaber forudsætningen for den forventede hurtige udbredelse.

Pengeinstitutterne bag det nye system er Den Danske Bank og Unibank, samt de seks banker i foreningen af Regionale Banker og de 132 banker og sparekasser i foreningen, Lokale Pengeinstitutter.

I første omgang er det virksomheder, der bruger økonomisystemerne Navision og Concorde, som kan få det fulde udbytte af det nye system, men målsætningen er, at alle skal kunne bruge eFaktura uden videre. Det er muligt på sigt at udvikle en lignende løsning til private betalinger.

Opgaven med at udvikle de nødvendige programmer udføres af SystemForum, der er et dansk børsnoteret selskab, som arbejder med IT-løsninger inden for systemintegration, administrative løsninger og kommunikation. SystemForum omsætter for ca. 1,2 mia. kr. og beskæftiger over 440 medarbejdere i Ballerup, Esbjerg, Kolding, Århus og Aalborg.​