Danske Bank klar til chipkort

Pressemeddelelse
Danske Bank gennemførte i går den første transaktion i Danmark med et udenlandsk chipkort. Bankens afdeling i Helsingør lagde automat til, da repræsentanter fra Europay og Visa hævede 500 kroner med et chipkort.

"Med chipkort træder vi ind i betalingskortenes fremtid. Det giver dels kunderne en bred vifte af nye muligheder, dels en stærkt forøget sikkerhed, fordi chippen er særdeles vanskelig at kopiere", siger underdirektør i Danske Bank Per Hviid.

"Et chipkort har en lang række fordele i forhold til det traditionelle magnetkort. Chipkort indeholder populært sagt en lille computer med en lang række funktioner. Kortet kan for eksempel bruges som både Dankort, kreditkort og småpengekort. Desuden kan chippen også indeholde en digital underskrift. Chipkortet er sikrere end de gængse magnetstribekort, fordi chippen er sværere at kopiere end en magnetstribe."

Automaten i Helsingør er den første af 350 pengeautomater, som Danske Bank i løbet af i år bygger om til også at kunne modtage udenlandske chipkort. Med udgangen af år 2002 vil Danske Bank have ombygget i alt 550 pengeautomater.

"PBS er glade for at kunne stille infrastrukturen til rådighed, så pengeinstitutterne har mulighed for at tilbyde udlændinge at bruge deres chipkort i pengeautomaterne", siger administrerende direktør i PBS, Erik Nørgaard.

Senior Manager Pascal Dufour, Europay International og Senior Manager Pyper North, Visa International glæder sig begge over, at Danmark er kommet med som et af de første lande på verdenskortet, der nu kan tage imod chipkort fra udenlandske kortindehavere. Udstedelsen af chipkort er allerede godt i gang i Europa og forventes at accelerere i de kommende år, så der vil komme flere og flere udlændinge til Danmark med disse sikre betalingskort i hånden.

PBS gør nu klar til også at kunne håndtere danskudstedte chipkort. Danske kortudstedere vil fra omkring midten af 2002 således have mulighed for at kunne udstede betalingskort med chip.