Banker går sammen om mikrobetaling

Pressemeddelelse: Danske Bank, Lokale Pengeinstitutter, Nordea og Regionale Bankers Forening
De danske pengeinstitutter er gået sammen om en ny, fælles løsning til at håndtere betaling af småbeløb på mobil- og internettet. Løsningen fungerer uafhængigt af, hvilken bank, teleoperatør og udbyder internetbrugeren er tilknyttet.

De danske pengeinstitutter stiller nu deres ekspertise inden for sikre betalingsløsninger til rådighed, så det bliver nemt at opkræve småbeløb for SMS og digitale tjenester på nettet. Markedet har gennem længere tid efterspurgt en bred, national løsning omkring mikrobetalinger.

"Vi tilstræber så åben en løsning som muligt og har etableret en struktur, som levner plads til flere samarbejdspartnere. Den fælles bankløsning er den første af sin slags på verdensplan. Udover Nordea og Danske Bank omfatter samarbejdet indtil videre Regionale Bankers Forening og Lokale Pengeinstitutter", siger John Andersen, chef for
e-Finance i Danske Bank.

Danske Bank og Nordea har indtil nu arbejdet med de selvstændige løsninger, som ligger til grund for det nye samarbejde. Bankernes mikrobetalingsløsning kommer til at ligge i et selvstændigt selskab ejet af Danske Bank, Nordea og de øvrige pengeinstitutter. Systemet forventes at kunne gå i luften i begyndelsen af næste år. Målet er at opnå 200.000 brugere i Danmark det første år og 500.000 brugere i løbet af tre år.

"Vores fælles løsning er enkel at bruge og tilgængelig for alle - enten via pengeinstitutternes netbanker eller ved direkte tilmelding på nettet. En af styrkerne ved samarbejdet mellem bankerne er, at vi tilsammen har 1,5 millioner netbankkunder, som allerede i dag bruger internettet til betalinger", siger Jens Galatius, chef for E-banking i Nordea.

Den fælles mikrobetalingsløsning fra pengeinstitutterne præsenteres for en række af de største, danske mediehuse og internet-portaler onsdag den 14. november 2001. I forlængelse heraf inviteres pressen til en præsentation samme dag kl. 11.00 på Hotel Phoenix, Bredgade 37, lokale Frederik d. 5.