Danske Bank introducerer skandinavisk ØMU-måling

Pressemeddelelse

Danske Bank vil i den kommende tid hver måned følge ØMU-stemningen i Danmark og Sverige med vores egen meningsmåling. I takt med at en eventuel afstemning nærmer sig i både Sverige og Danmark, vil de finansielle markeder i stigende grad begynde at fokusere på meningsmålingerne fra forskellige analyseinstitutter. Danske Banks ØMU-målinger har til formål at vejlede vores kunder og de finansielle markeder om folkestemningen op i mod en eventuel afstemning.

Danske Banks måling adskiller sig fra andre målinger ved at bruge præcis samme spørgsmål og metodik i Danmark og Sverige for bedre at kunne sammenligne tilslutningen. Samtidig giver undersøgelsen vælgerne mulighed for at svare måske-ja og måske-nej for bedre at kunne identificere udviklingen i tvivlernes standpunkt.

Første analyse vil blive offentliggjort onsdag morgen den 26. juni, og analyserne vil derefter indtil videre blive udarbejdet en gang hver måned.

Danmarks Statistik og markedsanalyseinstituttet GfK leverer resultatet af målingen til Danske Bank efter kl. 17.00 dagen før offentliggørelsen. Næste dag kl. 7.30 offentliggør vi en analyse af resultatet på vores offentligt tilgængelige hjemmeside. Samtidig sender vi analysen til vores kunder og til alle større nyhedsmedier i Danmark og Sverige.