Danske Bank fortsætter med at eksekvere Better Bank-planen – introducerer nyt Commercial Leadership Team og tilbyder medarbejdere i Danmark mulighed for frivillig fratrædelse

Som et næste skridt i Danske Banks 2023-plan hen imod at blive en mere enkel, effektiv og konkurrencedygtig bank etablerer vi et nyt Commercial Leadership Team (CLT), der foruden bankens direktion vil bestå af 12 erfarne ledere med vigtige kommercielle roller på tværs af forretningen.

“Jeg er glad for at kunne præsentere vores nye Commercial Leadership Team, som vil blive drivkraften bag vores kunderettede og kommercielle tiltag på tværs af alle vores markeder. Jeg er overbevist om, at teamet med dets solide erfaring fra vores forretningsaktiviteter i alle nordiske markeder vil styrke vores evne til at eksekvere som én bank og lancere produkter og services hurtigere til vores kunder. Det vil hjælpe os til at blive en endnu hurtigere og konkurrencedygtig bank over for vores kunder og styrke vores position på markedet,” siger administrerende direktør Chris Vogelzang.

Som tidligere annonceret vil den nye forenklede organisation med to forretningsenheder – Personal & Business Customers og Large Corporates & Institutions – træde i kraft i januar 2021, og her vil det nye Commercial Leadership Team også blive etableret.

Kunderne får en endnu tydeligere stemme
Danske Bank introducerer desuden to nye kundetilfredshedschefer (Chief Customer Officers) i Danmark og i Norden for at sikre vores kunder en endnu tydeligere stemme i organisationen.

”En væsentlig del af vores omstilling er den kontinuerlige styrkelse af vores tilbud til og relationer med kunderne på tværs af markederne. For at understøtte dette – og for at sikre, at vi har kundeperspektivet solidt integreret i vores beslutningsprocesser på tværs af forretningen, introducerer vi to nye kundetilfredshedschefer. Det glæder mig meget, at Thomas Mitchell og Trond Mellingsæter, som begge er kendte – både i og uden for Danske Bank – for deres ekstraordinære engagement i forhold til at yde kunderne god service, vil stå i spidsen for denne indsats,” siger Chris Vogelzang.

Thomas Mitchell rykker i januar fra sit nuværende job som privatkundechef i Danmark, mens Trond Mellingsæter påtager sig rollen som kundetilfredshedschef i tillæg til sin rolle som landechef i Norge.

Op mod 1.600 stillinger nedlægges
En del af 2023-planen er at reducere Danske Banks omkostninger med det formål at blive en endnu mere effektiv og konkurrencedygtig bank. Som et led i dette tilbyder Danske Bank medarbejdere i de fleste afdelinger i Danmark mulighed for at søge om frivillig fratrædelse på særlige og favorable vilkår.

”Det er aldrig nemt at skulle sige farvel til engagerede og kompetente kollegaer, og vi vil gøre, hvad vi kan, for at gøre det så ordentligt og respektfuldt som muligt. Men vi bliver nødt til at tilpasse os de strukturelle forandringer, den finansielle sektor oplever, og vi bliver simpelthen nødt til at reducere omkostningerne, hvis vi skal forblive konkurrencedygtige i et marked præget af lave marginer og intens konkurrence,” siger Chris Vogelzang.

Danske Bank forventer i løbet af de næste 6-12 måneder at skulle reducere antallet af stillinger med op til 1.600 på tværs af forretningsenheder og markeder. En del af disse forventes at kunne nås gennem bl.a. frivillig fratrædelse og naturlig afgang.

”Vi vil starte med at give de kolleger, der går med tanker om at prøve noget andet med deres arbejdsliv eller som ønsker at gå på pension, bedre mulighed for at gøre det. Konkret tilbyder vi dem at gøre det på bedre vilkår og med større fleksibilitet, end det ellers ville have været tilfældet. Sammen med det eksisterende ansættelsesstop håber vi, at det kan bidrage til at reducere antallet af afskedigelser på et senere tidspunkt,” siger Karsten Breum, koncerndirektør i Danske Bank med ansvar for HR.

Danske Bank beskæftiger mere end 22.000 medarbejdere – mod knap 20.000 ved udgangen af 2017 – hvoraf omkring 11.000 er beskæftiget i Danmark.

Muligheden for at søge om frivillig fratrædelse gælder frem til 25. oktober 2020.

Danske Banks Commercial Leadership Team (CLC)
Det nye Commercial Leadership Team træder i kraft fra januar 2021 og udgøres udover Danske Banks direktion af følgende:

• Mark Wraa-Hansen (DK), Head of Personal Customers Denmark
  • Stojko Gjurovski (SE), Head of Personal Customers Nordic and Country Manager Finland
  • Johanna Norberg (SE), Head of Business Customers Denmark & Nordic and Country Manager Sweden
  • Trond Mellingsæter (NO), Country Manager Norway
  • Lars Alstrup (DK), Head of Products and Solutions Personal and Business Customers Denmark & Nordic
  • Paul Martin Gregory (UK), Head of Corporate and Institutional Banking
  • Claus Harder (DK), Head of Fixed Income, Currencies & Transactions
  • Atilla Olesen (DK), Head of Capital Markets
  • Linda Olsen (DK), Head of Technology and Services for Personal & Business Customers
  • Rob de Ridder (NL), Head of Technology and Services for Large Corporates & Institutions
  • Kim Larsen (DK), Head of Group Communications, Brand and Marketing
  • Christoffer Møllenbach (DK), Head of Group Finance

Journalister er velkomne til at kontakte os på vores pressetelefon +45 45 14 14 00.