Danske Bank sænker renten til -0,75% for privatkunder med indlån på henholdsvis over 1,5 mio. kr. for kunder med NemKonto i banken og 750.000 kr. for kunder uden NemKonto

Danske Bank har indtil nu friholdt privatkunder fra at skulle betale negativ rente, men fra 1. juni 2020 sænkes renten til -0,75% for indestående over

• 1,5 mio. kr. samlet set på egne konti – for kunder med NemKonto-aftale
  • 750.000 kr. samlet set på egne konti – for kunder uden NemKonto-aftale

- Vi må indstille os på, at det usædvanligt lave renteniveau og de negative renter vil fortsætte flere år endnu. Samtidig kan vi konstatere øget interesse for at placere penge hos os fra kunder, som vi ikke ellers har andre forretninger med. Det er uholdbart i længden, og vi føler os nødsaget til at lade det usædvanlige renteniveau slå igennem på meget store indeståender. Rentesænkningen omfatter under én procent af vores privatkunder, siger Thomas Mitchell, Danske Banks chef for privatkunder i Danmark.

Renteændringen træder i kraft 1. juni, så kunder med store indeståender, der vil blive berørt af rentesænkningen, vil have god tid til at få rådgivning og tage beslutning om eventuelle alternativer.

- Når vi sætter forskellige grænser for, hvornår de negative renter slår igennem, er det dels af hensyn til vores eksisterende kunder og dels for også på dette område at give konkrete fordele for kunder, der samler deres forretninger hos os, siger Thomas Mitchell, Danske Banks chef for privatkunder i Danmark.

Rentesatsen gælder for indlånskonti med undtagelse af pensionsopsparinger, investeringskonti (såsom June, Flexinvest Fri, formuepleje mv.), børneopsparing, Danske Gave, Danske Gave Plus, skødekonto, køberkonto, omprioriteringskonto og byggekonto. Prioritetskonto vil kun være påvirket af det indestående, som ligger over prioriteten.

Yderligere information om renteændring på www.danskebank.dk

Journalister er velkomne til at kontakte os på vores pressetelefon +45 45 14 14 00.