Danske Bank A/S sigtet for overtrædelser af markedsmisbrugsforordningen

Danske Bank A/S er blevet sigtet af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) for to potentielle overtrædelser af markedsmisbrugsforordningen på grundlag af utilstrækkelig overvågning af transaktioner i finansielle instrumenter og markedsmanipulation som følge af visse modsatrettede handler. SØIKs beslutning om at rejse sigtelse sker på baggrund af Finanstilsynets anmeldelse til SØIK, som blev offentliggjort af Danske Bank den 10. juni 2020.

Philippe Vollot, Chief Compliance Officer, udtaler:

“Vi vil naturligvis samarbejde med SØIK og dele relevant viden og materiale om sagen, som vi tager meget alvorligt. Banken har ikke haft en tilstrækkelig markedsovervågning, og vi har derfor siden 2019 investeret betydeligt i at styrke vores overvågning af handler, systemer og kontroller og har også indført styrket forudgående kontrol af handler. Vi har ikke fundet tegn på forsætlige handlinger eller på, at kunder eller markedsdeltagere har lidt skade.”

Danske Bank samarbejder fuldt ud med myndighederne og har ingen yderligere kommentarer til den igangværende undersøgelse.

Journalister er velkomne til at kontakte os på vores pressetelefon +45 45 14 14 00.